Otorite Verilir Liderlik Kazanılır

Riskleri en aza indirmek, maliyetleri azaltmak, kârı artırmak ya da kurum içindeki bilgi akışını kolaylaştırmak gibi çok yönlü iyileştirmeler için değişim gerekir. Ancak sonucu olumlu olsa bile değişim çalışanlar tarafından her zaman heyecanla karşılanmaz. Eğer çalışanların bu değişimlere karşı direnci iyi yönetilemezse bu durum büyük krizlere dönüşebilir. Fortune 1000 şirketlerindeki değişim yönetiminin başarı oranı ne yazık ki %50’nin altında.1 Değişimin başarı ile uygulanması için çalışanların desteği çok önemli ancak bu durum sanıldığı kadar kolay değil. 

“Liderlik bir dönem güçle ve iktidarla alakalıydı. Şimdilerde liderlik insanlarla geçinmekle alakalı bir kavramdır.” Mahatma Gandhi

Bir değişime öncülük ederken karşılaşılan en büyük yanılgı, liderlikle otoritenin birbirine karıştırılması oluyor. Hiyerarşinin yüksek basamaklarında olmak, değişime uyum sağlama sürecine liderlik etmek için yeterli değil. Resmi otoritelerini korumak ya da dirençle karşılaşmaktan kaçınmak için üst düzey yöneticiler bile bazen ihtiyaç duyulan değişimi görmezden geliyor, erteliyor ve hatta reddediyorlar. Otorite ve liderliğin farkı özümsenmediğinde ortaya baş etmesi imkânsız bir kaos çıkıyor. 

Bazen de değişimin gerekliliğini dile getirmek risklidir. Değişime direnenler, yerinize daha itaatkâr birisini tercih edilebilirler. Bir doktorun ameliyat edeceği hastaya öncelikle kilo vermesini söylemesi, hastanın başka bir doktora gitmesine neden olabilir. Hasta bu değişimi hemen kabul edemediği için sağlığı konusundaki yetkiyi başkasına verebilir. Otorite kullanmak yerine liderlik etmeyi seçersek insanlara duymak istedikleri yerine duymaları gerekeni söyleriz. 

“Liderlik güç kullanmak değildir, başkalarını güçlü kılmaktır.” Bennis ve Nanus

Liderlik aslında bir güç değil, bir uygulama alanıdır. Otorite ise sadece bizden bekleneni yerine getirmek için kullandığımız bir yetkidir. Otoritemizi kullanırken beklentileri karşılarız ama liderlik ederken gerektiğinde bazı beklentilere değişim ihtiyacı ile meydan okuruz. Fakat değişime karşı olan direnci yönetirken otoritemizi karşımızdakini zorlamak için değil, çatışmaları kontrol altına almak için kullanmamız gerekir. 

“Bir insanın karakterini test etmek istiyorsanız ona güç verin.” Abraham Lincoln

Uyum Sağlayan Liderlik kitabının dünyayı daha iyi bir yer haline getirmek için yaşadığımız toplumu, çalıştığımız kurumu dönüştürmek isteyenlere harika bir mesajı var: “Liderlik bir pozisyona atanmak değil, gerektiğinde öncülük etmektir. Otorite ile liderliği karıştıranlar, istedikleri sonuca ulaşmak için her şeyi emretmenin gerekli olduğunu zannederler. Aslında en büyük yanılgı da budur. Otorite verilir ama liderlik kazanılır.”

Hiyerarşik yapıdan bağımsız bir şekilde, kendi liderlik pratiklerinizi ve çevrenizdeki insanların liderlik kapasitelerini geliştirmek istiyorsanız Uyum Sağlayan Liderlik mutlaka okunmanız gereken müthiş bir kitap. Kitap hem iş hayatında hem de gündelik yaşamda karşılaşılan zorlukları ortadan kaldırabilme gücüne sahip olmanız, kendinizi ve insanları harekete geçirebilmeniz için size araçlar ve taktikler sunuyor. Kitap, dünyanın farklı yerindeki kuruluşlarda görev alan her düzeyden, farklı  kültür ve sektörden insanın karşılaştığı zorlukların üstesinden gelmeye dair deneyimlerini bir araya getiriyor. Daha iyisi için değişimi başlatabileceğiniz somut adımlar arıyorsanız Uyum Sağlayan Liderlik kitabı eşsiz bir kaynak. 

 

------------------------------

1  https://hbr.org/1996/05/why-do-employees-resist-change

 

 

Ronald Heifetz, Alexander Grashow, Marty Linsky’nın Uyum Sağlayan Liderlik Uygulamaları kitabını indirimli fiyat ve avantajlı kargo seçeneği ile satın almak için hemen tıklayın.

 

 

 

 

Kapat