Çağdaş Kadın Yazarlardan Suç ve Gerilim Öyküleri: Bıçak Sırtı

“Dudaklarından öpmeyeceğim ya da başka kimsenin kanlı dudaklarından. Seni nereye gömeceğimi hesap etmeye çalışıyorum aslında. Muhtemelen çakıl taşlı kıyının açıklarına ama martıların kokunu alıp seni dışarı çıkararak bir kargaşaya neden olmayacağı kadar derine. Hayır, öyle yapmayacak kadar akıllıyım ben. Gerçek şu ki, şu an burada oturmuş dinleniyorum sadece ve düşünüyorum. Düşünmeyi bitirdiğimde de ne yapacağımı daha net bileceğim ve senden, kendi erkeğimden ya da başka bir erkekten asla emir almayacağım.” – (Suikastçı / Joyce Carol Oates)

2019 Kasım ayında yayımlanan Bıçak Sırtı, Joyce Carol Oates editörlüğünde dünyanın önde gelen kadın yazarlarının suç ve gizem öykülerinden oluşan yeni bir derleme.

Polisiye, gerilim, korku türleri içindeki erkek egemen anlayışa karşı kadın yazarların ses farklılığını gündeme getiren bir derleme olarak hazırlanan kitabın başında Joyce Carol Oates bizlere şu soruyu soruyor:

“Kendine özgü bir kadın noir’ı (kara kurgu) var mı? Bazılarının iddia ettiği gibi özellikle de erkeklerin seslerinden farklılık gösteren kadınlara özgü bir ses var mı?”

Oates kadın noir’ı için konudan ziyade atmosfer, müzik, duyarlılıktan söz ettiğini açıklıyor. Yani konu geleneksel erkek egemen anlayışında genellikle kurban olarak yer alan kadınların artık katil olup, erkeklerin kurban olmasından ibaret değil. Elbette kitaptaki öykülere baktığımızda yalnızca atmosfer değil, karakterler açısından da bir değişim söz konusu. Çoğunlukla erkek olan katiller, şiddet bağımlıları, katilin içindeki kötülüğü tetikleyen kadın tipleri (femme fatale), parlak zekâlı erkek polis memurları, dedektifler yerine çok farklı karakterler bekliyor okurları.

Bu değişimi Margaret Atwood bir şiiriyle müjdeliyor:

Kurt Adamlarla İlgili Gelişmeler

Eski günlerde, bütün kurt adamlar erkekti.

Mavi kotlarını yırtıp ortaya çıkarlardı

Kendi yarılan derilerini de;

Kendilerini parklarda ifşa ederler,

Ay ışığında ulurlardı.

Okul kulüplerindeki erkek çocuklarının yaptığı şeyler bunlar. (Margaret Atwood)

 

Kitapta yer alan öyküler ve Atwood’un şiirleri aynı tornadan çıkmış, aynı bakış açısıyla oluşturulmuş gibi değiller. Her biri farklı bir kadın sesi, farklı bir anlayış içeriyor.

Elizabeth McCracken öyküsünde “Nasıl ölmek isterdin?” sorusuna bir yanıt arıyor.

Bernice L. McFadden’ın öyküsü ise ırkçılığın hedefindeki kişilerin ruhlarını satmayı kabul edip birilerinin “tek siyahi arkadaşı” olmayı içlerine sindirerek bu durumdan kazanç sağlamalarına yönelik. Kapitalist bir düzen içinde olası bir kazanç kapısı.

Jennifer Morales’in yazdığı Bisikleti Olmayan Çocuk ise istismarcı bir babanın davranışlarını gözler önüne seriyor.

Lisa Lim’in illüstrasyonlarla süslenmiş öyküsü Açlık şöyle bitiyor: “Sonrasında bir sigara yaktı ve tuhaf ani bir açlık duydu. Çünkü ölüm onu her zaman acıktırırdı.”

S.A.  Solomon’un Impala öyküsü karşı cinsten alınan feci bir intikam üzerine kurulu.

Valerie Martin’in Il Grifone öyküsündeki şifreyi ise öykünün esrarengiz anlatıcısı veriyor: “Cinayet benim mesleğimdir… Hayatımı hikâyeler uydurarak kazanırım…”

Bunlar dışında kitapta yer alan Livia Llewellyn, S.J. Rozan, Lucy Taylor, Edwidge Danticat, Aimee Bender, Steph Cha, Cassandra Khaw, Sheila Kohler de öyküleriyle kitaptaki kadın sesini bizlere ulaştırıyorlar.

Kitabın editörü Joyce Carol Oates kitabın sunumunu şöyle noktalıyor: “Kadın özerkliğinin toplu bir doğrulaması, kendinin kendine aidiyeti olarak bu kitabın sesleri ortak bir paydada buluşuyor.”

Çağdaş kadın yazarların yeni suç ve gizem hikâyelerinden oluşan bu muhteşem derlemeyi mutlaka okumalısınız.

Joyce Carol Oates editörlüğünde hazırlanan ve Pınar Polat tarafından Türkçeye çevrilen Bıçak Sırtı: Kadın Yazarlardan Yeni Suç ve Gizem Hikâyeleri kitabını indirimli fiyat ve avantajlı kargo seçeneği ile satın almak için tıklayın.

 

 

 

 

 

 



Kapat